Sunday 10 January 2010

Hafal Al-Mulk

Surah Al-Mulk atau di kenali dengan surah Tabarak.... memang jadi amalan Rasulullah dibaca sebelum beliau tidur.. dan baginda begitu suka jika di dada umatnya tersimpan surah tersebut...

dah lama sangat saya hendak menghafal surah 30 ayat ini... hanya percubaan pertama tidak menjadi... beberapa tahun yang lalu... hanya sempat menghafal beberapa ayat sahaja... pada penghujung 2009... ada azam yang kuat menyala untuk membuat percubaan kedua menghafal surah ini...

Saya start menghafal semasa saya membawa keluarga berubat d Kuala Lumpur pada November 2009... saya mula selepas solat subuh... dua atau tiga ayat sehari... saya pelajari mengapa saya gagal menghafal masa dahulu dan tiga mahu mengulanginya lagi... iaitu tamak... mahu cepat hafal.. akhirnya tak hafal..hafal...

Kemudian.. saya baca dalam solat subuh..ayat al-mulk yang saya sudah hafal...kata Tok Belagak...kayuh perlahan-lahan...

Alhamdulillah akhirnya.. pada hari ini...saya hafal jua surah yang saya sangat cintai ini... setelah melalui terlalu banyak cubaan dan dugaan yang saya hadapi...

segala puji-pujian kepada Allah yang mencipta sekelian Mahluknya... kami mohon rahmatmu ya Allah...

No comments:

Post a Comment