Friday 19 March 2010

Mandi untuk SEHAT

Saya suka sangat mengkongsikan petua atau amalan kepada kawan-kawan atau saudara... tak kendekut dengan ilmu...

kepada sesiapa yang selalu pening2... tak banyak fikir pun mudah pening... baik cek amalan diri sendiri dulu sebelum makan ubat... maksud saya... cek cara mandi... bagaimana anda mandi?.. adakah tuang air (shower) terus ke badan dan kepala? atau dari kaki dahulu?

Cara betul mandi ialah... hendaklah dimulakan dari kedua tapak kaki dahulu...dahulukan sebelah kanan atau kedua2nya.. kemudian siram sampai lutut... teruskan siram hingga pusat... lepas itu siram badan tidak melebihi leher... part nie lah yang paling sejuk.... kemudian barulah siram kepala...

dinasihatkan jangan terlalu tergesa2 ketika mandi... kayuh perlahan2..hehe.. biar badan kita ready dengan kesejukan atau kepanasan air... apa bila air kena pada kulit... maka saraf badan akan antar isyarat pada otak.. so otak akan lebih bersedia...

jika siram kepala dahulu.. urat saraf otak akan merasa terkejut... dan jika impactnya akan dirasakan bila dah meningkat dewasa atau mencecah umur 40an atau 50an... dan if nasib nda baik... kena pada umur 20an dan 30an... ikut kekuatan seseorang...

saya telah amalkan cara mandi nie beberapa belas tahun yang lalu.. Alhamdulillah... saya dapat istiqamah melakukanya.... saya telah membukitkan kepada diri saya sendiri... petua mandi ini adalah bukan omong2 kosong... pasal itu saya berani mengongsikannya... anak2 saya dah saya ajar... dan saya memandikan anak2 pun start dari kaki...

sebelum mengamalkan... saya seorang yang mudah demam... pening kepala... tak banyak fikir pun selalu pening kepala...

tetapi setelah mengamalkan cara mandi ini... saya jarang atau tak mudah pening kepala... demam pun setahun sekali sahaja... tak seperti sebelumnya...

Ada beberapa kawan mengadukan sering sakit kepala... hampir2 pengsan selepas mandi... saya tanya dulu macamana dia mandi?... dia rasa hairan.. mengapa tanya sal mandi?... katanya kepala atau badan dahulu disiram... hmm... saya pun advice untuk mengamalkan mandi cara di atas... sememangnya mereka mengakui itulah cara yang benar.. tetapi dah biasa mandi antam saja....hehe...

oklah... sesiapa yang hendak dan mahu sihat... silalah ikut petua mandi saya ini... saya berkewajiban menyampaikan kepada anda semua... terpulanglah anda mau atau inda... saya tak memaksa.. tetapi apa salahnya mencoba.... tak ada bayaran dikenakan..free saja...

selamat mencoba... MANDI UNTUK SEHAT... lupa hendak beritahukan... inilah cara mandi Rasulullah S.A.W...



No comments:

Post a Comment