Monday 8 November 2010

Tidak boleh tidur

Kelmarin siang sebelah petang..bawa anak-anak main di tanah lapang disebelah rumah yang baru clearance beberapa hari yang lalu... dulu masih hutan dara.. dan ada wasai... sebelum bermain..saya bacakan ayat pendinding pada anak perempuan saya yang kecil dimana yang besar berumur 6 dan 9 tahun saya suruh baca ayat sendiri... sebelum Maghrib kami balik membersihkan diri...

kul 10 malam... anak yang tua 9 tahun mengadu dia tak boleh tidur... saya suruh dia baca ayat-ayat yg pernah saya ajar dan dia amalkan lepas solat... lebih kurang 10.30 atau 11.. saya tak liat jam dinding..dia mengejutkan saya...

`abah... inda boleh tidur`... sebenarnya saya dah pun terlena... kesian jua.. nasib baik ada bekas air minuman saya di sebelah tempat tidor... saya tak fikir panjang membaca surah Al-Fatihah dan Qursi lalu meniupkan ke dalam bekas air itu... dan sapukan ke wajah dia...

kemudian... saya bacakan bismillah Sulaiman 3x lalu tiupkan ke ubun-ubun kepala anak saya...

Alhamdulillah dia dapat terlena... esoknya saya tanya lena tidur semalam dan ada bermimpi? dia cakap dia boleh tidor dan mimpi bermain dgn adik dia..so tak ada mimpi yang tidak baik...

namun saya yang bermimpi... ada sebuah rumah yang cantik... dan saya dan anak saya bermain di dalamnya... hmm...




No comments:

Post a Comment