Friday 18 February 2011

Merawat ibu mertua part 1

Pengalaman ini terjadi pada bulan December 2010...

Selepas solat Maghrib saya ke rumah Mertua... dia sedang menderita penyakit busung... ini adalah ujian pertama saya setelah memasuki Darussyifa... belum ada pengelaman tetapi hanya hendak menyampaikan hajat sesama insan... semua amalan zikir dibaca didalam perjalanan.. sebelum berjalan sempat membaca doa ayat pengerak...

Sampai saja... tambah lagi zikir... dan setelah meletak telapak tangan saya ke perut ibu mertua...terasa tangan saya seperti dicucuk-cukuk dangan barang tajam... seperti ada lestrik masuk ketangan saya hingga ke bahu tapi berjaya saya halang dari ke jantung... saya keras tangan agar ia berhenti memasuki lebih jauh ke badan saya...

mungkin ini kali pertama saya jadinya saya sepertinya kurang bersedia... hanya bersandar kepada keyakinan diri mendapat pertolongan Allah... tidak lama kemudian cucukan itu berhenti...tapi wirid saya teruskan...

Alhamdulillah... wajah ibu mertua kembali cerah... bisa badan dia sudah tidak ada lagi... saya urut kedua belah tapak kaki dia dgn melakukan reflexology... adalah sikit-sikit pandai...

Saya menyedari badan saya mendadak panas hingga keluar sedikit darah dari hidung..hmm..diluar dugaan... besar sungguh cobaan ini... setelah merawat...kaki saya terasa bisa dan mencukuk-cukuk...

Zikir saya tak berhenti walau sudah sampai ke rumah... dan saya seperti ada mendapat ilham ada tetamu yang tak diundang datang ke rumah.. jadi saya teruskan zikir di bilik solat hingga tengah malam...

memang benar dugaan saya... ada sesuatu datang semasa saya berzikir... ketika itu bilik saya sunyi sepi... sehinggalah ada bunyi org duduk di sofa hampir tempat saya zikir... saya tak menghiraukanya... biarkanlah dia... 2 kali dia cuba datang tapi saya tak peduli... setelah saya rasa tenang dan mendapat petunjuk untuk berhenti zikir barulah saya masuk tidur...

Pengalaman berharga saya perolehi pada malam tersebut ialah:
1. Agar lebih bersedia
2. Ilmu yang ada masih terlalu sedikit.... jadi belajar lagi bagi mengisi ilmu didada..





No comments:

Post a Comment