Saturday 18 June 2011

Pontianak di luar rumah


Salam... saya dikejutkan dgn tangisan anak sulong yang terkejut dari tidur... jam baru menunjukan hendak tengah malam... dia dikejutkan dgn bunyi teriakan `pontianak atau kontilanak`.... merinding bulu roma jadinya... saya terus kebiliknya... tak dgr apa-apa...tapi anak masih terdgr teriakan pontianak... saya serapkan sifat positive mengatakan suara itu mungkin dari rumah sebelah atau suara adik perempuan dia... tapi dia masih dalam ketakutan...

lalu saya berudhu dan berzikir... saya berhenti dalam jam 2 subuh... setelah bulu roma saya dah kurang meninggi... keesokannya saya bertanya kepada kawan dan org berpengalaman... mereka kata ada gangguan dari luar rumah..tapi tak dapat masuk ke rumah...

beberapa hari kemudiannya... saya arahkan anak saya tidur semula ke bilik tidur dia... awalnya dia menolak ketakutan... tapi saya bagi dia semangat agar jangan takut... sebelum ini saya dah ajar dia dgn amalan bismillah 21, Empat Qul dan Ayatul Qursi... saya suruh dia lawan...

pada malam itu jua dia dengan adik lelakinya tidur semula ke bilik mereka... saya keletihan balik dari merawat so tak sempat jenguk mereka...

pada esoknya saya sempat bertanya...

saya... `apatah semalam?`

anak... `ada lagi babah bunyi org ketawa (maksudnya bunyi teriakan pontianak)`

saya... `nda kau takut?`

anak... ` nda...abah suruh aku lawan...jadi ku baca Ayatul Qursi banyak..banyak... sampai bunyi org ketawa itu hilang`

saya... `Alhamdullilah!!... macam atu tah anak lelaki..mesti berani`... saya bersyukur kehadrat Illahi... Allah telah tanamkan keyakinan dan keberanian di dalam dada anak saya yang baru hendak mencecah 10 tahun...

mungkin jika dia mengelami lagi...dia akan lebih bersedia...

1 comment:

  1. Bagus jua kanak-kanak ani dibiasakan dengan ayat-ayat atau surah pelindung.

    ReplyDelete